Sahaja Aku Puasa Pada Bulan Ramadhan

Sekejap je masa berlalu. Rasa macam baru je lepas berpuasa, sambut hari raya, dan sekarang dah tiba lagi bulan puasa atau lebih sedap dipanggil bulan Ramadhan.

Puasa di Bulan Ramadhan

Macam-macam cerita yang kita sedia tahu telah berlaku dalam bulan Ramadhan, bulan yang mulia ni.

Turunnya wahyu Allah yang pertama adalah pada bulan Ramadhan, peristiwa perang-perang pada zaman Nabi dulu pon ada berlaku pada bulan Ramadhan jugak, dan banyak lagi la sejarah bulan Ramadhan ni.

Kalau nak cerita satu-satu, jenuh. Korang Google jela ek.. tongue

Haa.. Korang yang tinggal puasa hari tu, dah ganti belum? Jangan sampai kena denda pulak. Puasa yang ditinggal sama ada secara sengaja atau atas sebab-sebab tertentu wajib diqada’ puasa tu sebelum datangnya bulan Ramadhan.

Puasa sunat haram untuk dikerjakan sebelum mengqada’ puasa yang tertinggal sebelumnya. Kalau tak sempat nak qada’, jawabnya korang diwajibkan membayar fidyah la..

Fidyah bererti membayar denda berupa beras kepada fakir miskin. Kadar fidyahnya mudah je, iaitu sehari tinggal puasa bersamaan dengan fidyah secupak beras untuk tahun pertama.

Mudah ke tu? Rasa macam susah je.

Baik puasa daripada menyusahkan diri nak buat kira-kira untuk bayar fidyah. Puasa, bukan payah sangat pon..

Kepada yang masih pening atau tak tau tentang kiraan fidyah, boleh la rujuk di blog Alizareesya. Dia ada buat kira-kira untuk bayaran fidyah.

Sebelum kita lakukan ibadah puasa, jom sama-sama kita berniat dulu. Niat tu penting sebab ianya salah satu daripada rukun puasa.

Rukun puasa ada 3 iaitu:

  1. Orang yang berpuasa
  2. Niat
  3. Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa

Keterangan Mengenai Niat Berpuasa

  • Wajib ditentukan jenis puasa fardu seperti Ramadhan, Nazar, Kifarah dan sebagainya
  • Wajib dilakukan pada waktu malam bagi puasa wajib. Ada pun puasa sunat boleh diniatkan pada siang hari dengan dua syarat. Pertama, masanya sebelum tergelincir matahari. Kedua, belum melakukan sesuatu yang membatalkan puasa.
  • Menurut Imam Syafie wajib niat puasa pada tiap-tiap malam. Imam Malik pula berpendapat, boleh niat puasa sekalian Ramadhan dengan sekali niat pada awal Ramadhan (malam pertama). Dan berhubung dengan pendapat Imam Malik ini, kita pengikut Mazhab Syafie adalah diharuskan bertaklid dengannya

Lafaz Niat Bulan Ramadhan

Niat puasa
Maksudnya: “Sahaja aku berpuasa esok hari kerana menunaikan fardu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala“.

Sekian saja pelajaran untuk hari ni anak-anak murid. Hahahaha..

Oklah.. Berkemungkinan hari Sabtu ni kita semua sebagai umat Islam akan menjalani ibadah puasa. So, kat sini aku nak ambil kesempatan untuk ucapkan Selamat Berpuasa.

Aku mintak jutaan ampun dan maaf kat korang kalau aku ada buat salah dan silap sama ada secara sengaja ataupun tak sengaja.

Mana la tau kot-kot benda yang aku gurau-gurau ada yang terasa gurauan aku tu menyakitkan hati. Mintak maaf banyak-banyak ye.

Salam Ramadhan dari AnarmNet happy

40 Comments

  1. :cheerful: Selamat berpuasa..jangan lupa bangun sahur.
    .-= Post terbaru safar di blog beliau.. Selamat berpuasa tema logo merdeka =-.

  2. :face: :face: :face: :face:
    peargh…
    dah macam ustaz anarm dah aku tgk..
    bagus betul hang ni no..
    pasni leh aku dtg umah ko buka puasa..
    ko belanja.. tambah lagi pahala ko..
    hehehehe..
    .-= Post terbaru jaws di blog beliau.. Terima Kasih P1 Wimax!!! =-.

  3. Salam ramadhan juga..
    Semoga thn ini lebih baik dari thn sebelumnya
    .-= Post terbaru zool di blog beliau.. Solat Terawih di Masjid Al Ghaffar =-.

  4. Salam Ramadan :wink:
    .-= Post terbaru muhammad fakhruddin di blog beliau.. Hayati Merdeka Dalam Madrasah Ramadan =-.

  5. ramadhan kareem.. selamat berposa…
    .-= Post terbaru JHafiz di blog beliau.. Comment on Kembali… by zelo55 =-.

  6. salam ramadhan bro.. selamat berpuasa… jgn ponteng suda.. awek yg ada dekat tu jauh2kan eh.. hahaha..
    .-= Post terbaru Kill-Vearn di blog beliau.. Ramadhan Kembali: Selamat Berpuasa =-.

      • @Anarm, Atleast bleh date.. X mcm aku buah ati pun x der.. :cwy:
        .-= Post terbaru KertaZ di blog beliau.. Phishing? Apa tu? =-.

  7. Baper ari ah aku tinggal? Rasanya x der tinggal.. Kot.. :blink:
    Anyway slamat berposa.. Aku tau ko slalu ponteng posa.. Duk blik air berejam (aku rasa la).. :w00t:
    .-= Post terbaru KertaZ di blog beliau.. Phishing? Apa tu? =-.

  8. kelas semua berdiri.. terima kasih ustaz. hahaha..

    apa2 pun, selamat berpuasa di bulan ramadhan dan kurang2kan la yer aktiviti mengusya awek di’siang hari tu. tak baik tau lg2 dibulan mulia ni. huhu :tongue:
    .-= Post terbaru azizwan(dot)com di blog beliau.. Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak ‘09 =-.

    • @azizwan(dot)com,
      sama2.. azizwan! sape bising dlm kelas kamu tulis nama diorang ye.. wakakkakaa :sideways:

      selamat menyambut ramadhan bro..
      kurangkn usha awek ek? siang hari..
      mlm2 bleh la usha kot.. lalalaa.. :whistle:

  9. complete set. all in one.aku bace kat sini semue ade.btw, salam ramadhan :tongue:
    .-= Post terbaru naz di blog beliau.. Ini artikel serious =-.

    • @naz,
      blom complete set lg tu bro..
      tu aku x tulis lg kisah2 zaman nabi dulu..
      kalo aku tulih, x siap la keje2 aku, dok tulih blog je..
      kahkah :lol:

    • @Kreuger,
      uik.. ape yg complete ni? dr td.. xpaham btol aku..
      nk berpantun skit la.. ehem ehem..

      bulan ramadhan bulan yg mulia,
      lepas ramadhan kite beraya..

      (takde idea)
      :lol:

  10. salam ramadhan
    smoga puasa kali ni membawa 1001 manfaat wat kt semua
    hayati la bulan ramadhan ni dgn penuh ketakwaan

    *jgn ponteng puasa ye
    .-= Post terbaru nzms_ein di blog beliau.. wish =-.

  11. hehe
    rasa mcm kejap je bulan puasa datang lagi
    apa2 pun selamat berpuasa :happy:
    .-= Post terbaru khairil di blog beliau.. Kesan Sampingan Dari H1N1 =-.

  12. Selamt brpose bRo~~ :cool:
    Hope pose penuh na~~ hehehe :biggrin:
    .-= Post terbaru hanc di blog beliau.. Avenged Sevendfold ?Khas Untuk Adek Afifi? =-.

Leave a Reply