Puasa tapi TAK SOLAT

Masa tengah merehatkan otak tadi tiba-tiba terfikir tentang satu persoalan yang sering timbul setiap kali bulan puasa – “Puasa Tapi Tak Solat“.

Persoalan tentang ni sebenarnya dah lama ditanya oleh seorang rakan semasa bersekolah dulu. Time tu memang rasa malas sangat-sangat nak solat. Tapi puasa tetap puasa. Duit raya punya pasal. Haha.

Puasa tapi tak SOLAT

Hasil carian keyword “puasa tapi tak solat” menghasilkan penemuan jawapan-jawapan bagi persoalan tersebut.

Ada banyak jugak jawapan yang tersenarai kat laman carian Google. Aku pilih mana yang aku rasa tepat atau hampir tepat atau yang aku rasa senang untuk difaham.

Tapi aku bukannya pandai sangat bab-bab ni. Kalau ada salah, tolong tegur ek. Benda-benda kat internet zaman sekarang ni ada jugak info yang kita tak boleh percaya. Ada je orang yang nak salahgunakan fungsi internet. Hati-hati la ye.

Puasa Tapi Tak Solat

SOALAN:

Apakah diterima puasa orang yang sengaja tinggalkan solat atau tidak tunaikan solat? Adakah perbuatannya itu akan merosakkan puasanya dan tidak diberi ganjaran pahala?

JAWAPAN:

Sebenarnya terdapat perbezaan di antara ‘batalnya ibadah’ dan ‘ibadah tidak diterima’.

Kadang-kadang ibadah tersebut sah dan tidak perlu diulang semula hanya kerana ianya telah mencukupi rukun-rukun dan syarat-syaratnya. Namun, dalam masa yang sama tidak diterima di sisi Allah SWT.

Rahsia Solat

Sebagai contoh, seseorang yang mendirikan solat dengan tujuan menunjuk-nunjuk (riak) ataupun dengan memakai pakaian curi.

Manakala orang yang berpuasa, sekiranya dia menahan diri daripada membuat perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan, minum dan syahwatnya, maka puasanya sah dan tidak batal walaupun dia telah mengerjakan perbuatan-perbuatan maksiat seperti menipu dan meninggalkan solat.

Tetapi, walaupun sah ibadat puasanya, adakah ia diterima dan diganjari pahala daripada Allah SWT?

perkara dilarang buat di bulan puasa

Sesungguhnya terdapat banyak hadith yang mengesahkan bahawa puasa sebegini tidak akan diterima. Contohnya, hadith yang berbunyi:

“Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan masih beramal dengannya, maka Allah tidak memerlukan (dia) untuk meninggalkan makanan dan minumannya”

Maksudnya, tiada makna dan faedah lagi puasanya jika individu terbabit masih mengeluarkan kata-kata nista ketika sedang berpuasa, apatah lagi sekiranya dia meninggalkan solat.

Hal yang sama berlaku kepada orang yang berpuasa tetapi tidak menunaikan solat. Puasanya sah dan tidak wajib mengulang puasa tadi walaupun dia telah meninggalkan solat.

Sedangkan tentang masalah diterima atau tidak, hadith di atas telah memberikan penjelasan bahawa puasa tersebut tidak diterima.

Katakanlah, sekiranya puasa tersebut diterima dan diganjari pahala, namun perlu diingat bahawa dosa dan hukuman terhadap orang yang meninggalkan solat adalah suatu dosa yang sangat besar dan berat seksaannya.

Ianya akan diletakkan di neraca timbangan pada Hari Kiamat, jika tidak diampunkan oleh Allah.

Firman Allah SWT:

“Maka sesiapa yang berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya). Dan sesiapa yang berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)

Dalam ayat ini dan yang berikutnya, mengandungi galakan supaya kita jangan sesekali meninggalkan amalan-amalan baik walaupun sedikit, dan juga mengingatkan kita supaya menjauhi sebarang maksiat walaupun kecil.

Allah SWT berfirman:

“Sesiapa yang mengerjakan amal soleh, maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang berbuat kejahatan, maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri. Dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hambaNya”

 
Kredit: Mohd Syauqi Arshad

12 Comments

  1. puasa ni termasuk dalam rukun Islam. Solat pun sama. Yang bagusnya, puasa yang wajib ni cuma sebulan sahaja dalam setahun. Sedangkan solat ni hari-hari kena buat..

    Jadi, bagi aku..bila puasa tapi tak solat..orang tu dia sengaja abaikan rukun Islam ni..

    Islam ni mudah aje. Tapi orang kita ni, selalu ambil mudah.. :getlost:

  2. Selamat Berpuasa!

  3. demikianlah, hanya berusaha utk menjadi hamba ramadhan semata mata…. solat jgn lah tinggal..

  4. setuju. batal ibadah dan ibadah tak diterima tu mmg terma yg berbeza. yg penting laksanakan smo rukun2 Islam, barulah ibadah2 sunat yg lain akan diterima :happy:

  5. rukun islam!

    1 – mengucap 2 kalimah syahadah! selalu kita baca masa solat…
    2 – Mendirikan solat.
    3 – Berpuasa di bulan ramadhan.

    kalau buat no 3, kenapa tak buat no 1 ngan 2? tak guna juga..

    • @fazrol, mungkin ramai yg fikir, no.1 dan no.2 tu boleh buat sembunyi2.. bila orang tanye “ko dah solat belom?”.. dia boleh jawab “dah tadi.. takkan solat pon nak tunjuk2?.. padahal tak solat pon.. boleh tipu2 pulak kan..

      dalam kes puasa pulak, takleh nak sembunyi2.. bila ditanya puasa ke tak, kalau dia jawab “puasa” tapi mulut bau kari ayam.. memang kantoi la kan.. untuk elak benda tu berlaku, dia pon terpaksa la berpuasa.. dan jadilah puasa yang tak ikhlas.. huhu..

      logik tak penerangan aku? hehe.. based on pengalaman sendiri masa zaman kecik2 dulu.. :tongue:

      *setiap perbuatan kita walaupun dibuat secara sembunyi2, Allah SWT akan tahu semuanya dan akan dicatat*

  6. boleh dikategorikan..baik tak payah puasa, kalau macam ni :)

  7. puasa bukan setakat tak boleh makan dan minum je, puasa juga kena tahan diri/anggota badan dari melakukan maksiat atau benda2 yang tak berfaedah.

    puasa tapi tak solat. hmm pelik jugak tu. dua2 wajib. tapi dia buat satu je. ibaratnya dia buat atap rumah tapi tiang tak buat lagi. mana nak jadi rumah tu hihi

    • @afiq aiman, betul tu.. takkan nak tinggal bawah atap rumah tu je kan? sekali datang banjir abis semua hanyut.. kalau ada rumah, tegak berdiri, sekurang2nya tiang rumah tu boleh ‘pegang’ rumah tu elak daripada hanyut..

      puasa jugak kena tahan akal dan fikiran daripada fikir benda2 makruh atau yg boleh mengurangkan pahala puasa.. mungkin ada gak yg boleh batalkan puasa..

Leave a Comment